3 maart 2017

Histories of Antisemitism in Postwar Dutch Society
Remco Ensel and Evelien Gans (red.)
Vanaf 7 maart als paperback verkrijgbaar voor € 29,95. Klik hier voor meer informatie

Onderzoek naar antisemitisme doen is een mijnenveld betreden: je maakt er meer vijanden dan vrienden mee. Er is in Nederland nauwelijks systematisch onderzoek naar antisemitisme gedaan, maar in deze nieuwe publicatie, onder redactie van NIOD-onderzoekers Evelien Gans en Remco Ensel, staat antisemitisme in Nederland als multiculturele samenleving centraal.

 

Look Inside  

Over het boek: 

‘De Jood’ is de belichaming van ‘de Archetypische Ander’, en vertoont een Januskop: parasitair en machtig, vrouwenverslinder en homoseksueel, slachtoffer en dader. De Jood’ dient zich al eeuwen aan als aambeeld waarop de meest uitlopende groepen en individuen hun frustraties en rancunes kapot kunnen slaan. Vooroordelen tegen Joden namen toe tijdens de Tweede Wereldoorlog en barstten na de bevrijding naar buiten. ‘Ze zijn vergeten je te vergassen’ was in 1945 het eerste antisemitische post-Holocaust stereotype. 

Behalve religie (de Christusmoordenaar), economie (de Woekerjood) en seksualiteit (de perverse Jood) zijn na de Tweede wereldoorlog twee nieuwe aanhechtingspunten voor antisemitisme ontstaan: de Holocaust en Israël. Beiden hebben zich tegen de Joden gekeerd. Hoe hebben oude stereotypen zich met nieuwe vermengd?

Hoe antisemitisch waren de geschriften van de Marokkaans-Nederlandse Mohammed Bouyeri, inclusief de brief die hij na de moord op Van Gogh op diens lichaam achterliet? Hoe kon het gebeuren dat na de aanslag op Charlie Hebdo en de koosjere supermarkt in Parijs, er aanvankelijk zo weinig aandacht was voor de antisemitische component van het jihadisme? Hoe kon Theo van Gogh, ondanks zijn antisemitische en islamofobe uitingen, uitgroeide tot hét symbool van een bejubelde absolute vrije meningsuiting?

Lees hier meer over de serie NIOD Studies on War, Holocaust, and Genocide.